התרבות העסקית בישראל, וזה לא סוד, נוטה להיות מהירה ולהתאפיין בדיבור ישיר ב'גובה העיניים'. ישראלים ידועים בחוצפה החיובית (בדרך כלל) שלהם בניסיון לכבוש פסגות עסקיות. אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא באמצעות יצירת "נאום מעלית" קצר שיותיר רושם על המאזין בצורה מהירה ואפקטיבית – כידוע אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני.
"נאום המעלית" מתבסס על ההנחה שבפרק זמן קצר של פחות מדקה יכול אדם להספיק להעביר את עיקר המסר שהוא רוצה – בדומה לזמן שלוקח למעלית לרדת מקומה עליונה לקומת קרקע. כמובן שנאום כזה לא חייב להתרחש במעלית אלא בכל מקום, אפילו בראיון עבודה רשמי.
למה נאום מעלית הוא חשוב כל כך?
הרעיון הוא פשוט – דמיינו שאתם פוגשים במארק צוקרברג, ביל גייטס או אילון מאסק במעלית ולרשותכם 30 שניות לשכנע אותם להעסיק אתכם או להשקיע בחברה שלכם? מה הייתם אומרים?
אם תצליחו – תוכלו לשנות את מסלול החיים שלכם מקצה לקצה. והתובנה הזו תקפה כמובן ביחס לפגישה קצרה עם כל אדם אחר שאתם מעוניינים להשאיר עליו רושם מהיר.
הזמן הקצר שעומד לרשותנו הופך את האתגר למורכב מאוד ולכן כדאי שנחשוב בצורה מדויקת איך להציג את הדברים שלנו ונשקול כל מילה.
אז איך בונים נאום מעלית מוצלח?
ניקח לדוגמה את נאום המעלית הבא ולאחר מכן נפרק אותו לכמה גורמים.
"קוראים לי נילי כהן ואני מסייעת לארגונים לגבש ולהוציא אל הפועל אסטרטגיה עסקית ותוכניות טרנספורמציה דיגיטלית כדי לקדם את היתרון התחרותי שלהם בעולם החדש. בשנתיים האחרונות סייעתי לארגונים להגדיל את ההכנסות שלהם ב-10%. האם תרצה שגם הארגון שלך ייהנה מצמיחה בהכנסות?".
שם מלא:
- קוראים לי נילי כהן [שמך המלא].
למי אני נותן ערך:
- אני מסייעת לארגונים [הצגת קהל היעד שלך].
מה הערך:
- לגבש ולהוציא אל הפועל [תחום התמחות שלך: אסטרטגיה שיווקית, פתרונות טכנולוגיים, תהליכי ניהול וכו'] כדי [מטרה מרכזית: להגדיל את רווחיותם, לשפר את הפרודוקטיביות, להרחיב את השוק וכו'].
דוגמה איך הבאתי להישגים בערך שציינתי:
- לדוגמה, עבדתי עם [תיאור מקרה/פרויקט מוצלח] שבו [מה עשית?] והצלחנו [הישג ספציפי: להגדיל את ההכנסות ב-X%, ליישם פתרון טכנולוגי חדשני, לשפר את השירות ללקוחות וכו'].
הנעה לפעולה:
- האם תרצה שגם [הארגון/העסק/החברה] ייהנה מ[גידול בהכנסות, שיפור ברווחיות, חיסכון בהוצאות]?.
שימוש באמצעים רטוריים
ההצלחה או הכשלון של "נאום המעלית" שלנו תלויה הרבה פעמים בבחירת המילים שלנו. שימוש באמצעים רטוריים יכול לעשות את ההבדל.
למשל:
* תפיסת תשומת לב (HOOK) – כאשר אנחנו מציגים את הרעיון שלנו אנחנו צריכים לגרות את הסקרנות של הצד השני. למשל, "פיתחתי תוכנה ייחודית שמתאימה לבנקים גדולים, שחשוב להם לשמור על המידע שלהם בצורה מאובטחת".
* תיאור הפתרון – כאן נשלב את הפתרון בתמצות רב. למשל "באמצעות אלגוריתם ייחודי, התוכנה שלי יודעת לזהות ניסיונות לגניבת מידע אונליין, לחסום אותם ולדווח עליהם בזמן אמת".
* שימוש בראיות – נזכיר את ההצלחה שלנו. למשל, "בשנה האחרונה חתמנו עם X בנקים ומנענו להם נזק כספי של Y מיליוני דולרים בשנה זו".
* בידול – נדגיש את הייחודיות של המוצר שלנו. למשל, "בניגוד לתוכנות אחרות, אנחנו מתאימים אמצעי אבטחה ייחודיים לכל בנק בהתאם לצרכים שלו".
* סיפור אישי – במקרים רבים חיבור אישי ייחקק אצל השומע. למשל "כשהייתי ילד, פרצו אלינו הביתה וגנבו להורים שלי את כל חסכונותיהם. הם היו שבורים מזה. מאז הבטחתי לעצמי שכשאגדל אעשה הכול כדי שזה לא יקרה לאחרים…".
* שאלה רטורית – למשל, "מה היית אומר אם הייתי יכול לחסוך לבנקים שלך מיליוני דולרים בכל שנה, וזאת באמצעות השקעה נמוכה".
כלים מעשיים ליצירת נאום מעלית שישנה את חייכם
1. התכוננו מראש: לפני הנאום שלכם כתבו את כל הדברים החשובים שהייתם רוצים לומר. כדאי לחזור על נוסח הנאום מספר פעמים כדי לחוש איך המילים נשמעות והאם יש צורך לשנות אותם.
2. התמקדו: ב-30 שניות אף פעם לא תוכלו לומר כל מה שאתם רוצים. לכן יש להתמקד במסר החשוב ביותר שאתם מעוניינים להעביר. אל תיצרו "רשימת מכולת" של כל תחומי העיסוק שלכם אלא התמקדו בתחום אותו אתם מעוניינים לקדם.
3. הכינו גרסאות שונות באורך שונה: לעיתים האדם בו תפגשו ירצה שתקצרו או תאריכו בהתאם למידת הסבלנות או העניין שלו. לכן חשוב ליצור כמה נאומי מעלית באורך שונה. למשל 30 שניות, 2 דקות, 5 דקות.
4. שימו לב למחוות הגוף שלכם: זכרו שהתקשורת הלא מילולית חשובה לא פחות מהמילים. לכן תרגלו למשל חיוכים, עמידה יציבה, מבט בעיניים אל אותו אדם וכן הלאה. אפשר לתרגל את הנאום לבד, מול מראה, ואפילו מול בן משפחה שאתם חשים עמו בנוח.
5. הקליטו את עצמכם: צפו בהקלטה כדי לזהות תחומים לשיפור בתוכן ובהעברה. למשל, יכול להיות שבשמיעה חוזרת תבחינו כי אתם 'בולעים' מילים או מהססים בשימוש בהן.
6. היו אותנטיים: על אף כל ההכנות אל תשכחו כי הדבר הכי חשוב זוהי מידת ההתלהבות האמיתית שלכם באותו עניין. אל תפחדו להראות את התשוקה שלכם לאותו נושא.
זה הזמן ליצור הזדמנויות עסקיות
אם אתם מרגישים שהגיע הזמן לחלום בגדול אני כאן כדי לעזור ולתת לכם דחיפה מעודדת לכיוון הנכון. השאירו פרטים ונתאם שיחת היכרות, בה נוכל לבחון יחד את הצעדים הראשונים לקראת יצירת השינוי שאתם מחפשים. יחד נצא למסע שיתן לכם את הכלים הטובים ביותר ויוביל אתכם לשינוי שאתם רוצים וצריכים.